Czarne jest czarne, białe jest białe, a niebieskie niech będzie niebieskie, czyli o kolorach w druku.

Jednym z problemów, z którymi stykamy się jako pracownia projektowa i drukarnia, jest kwestia odwzorowania kolorów, zarówno na etapie projektowania, jak i produkcji. Kolor jest bardzo ważny w przypadku produktów reklamowych. Można nim tworzyć nastrój, wzbudzać skojarzenia, zwracać uwagę na to, co najważniejsze oraz ujednolicać identyfikację wizualną firmy. Dlatego tak bardzo zależy nam, aby produkt ostateczny odzwierciedlał założenia projektu.

Po pierwsze – monitor monitorowi nierówny.

Każdy grafik choć raz spotkał się ze stwierdzeniem: „u mnie to wyglądało inaczej”. Drodzy Klienci, musicie liczyć się z tym, że kiedy wysyłamy Wam poglądowy projekt, to jego odbiór będzie zależał od tego, na jakim monitorze czy urządzeniu będziecie go oglądać. Każdy ekran ma inne ustawienia zarządzania kolorami, a to jak zobaczymy na nim daną barwę zależy od bardzo wielu czynników, łącznie z kątem patrzenia czy, co może wydać się zabawne, pogodą za oknem. Jest to zdecydowanie mankament naszej pracy.

Po drugie – wydruk różni się od projektu.

Kolor produktu ostatecznego zależy przede wszystkim od rodzaju druku, podłoża i wariantu uszlachetnienia. Wszystkie projekty przeznaczone do druku tworzymy w przestrzeni barw CMYK. Jest to niezwykle istotne dla zachowania jak najwierniejszego odbicia tego, co wcześniej zobaczymy w programie graficznym. CMYK to zestaw czterech podstawowych kolorów – Cyjan, Magenta, Yellow (żółty), Black (czarny). Z połączenia tych barw w odpowiednich proporcjach grafik osiąga pożądane kolory. Bardzo częstym błędem, popełnianym przez naszych Klientów jest przysyłanie gotowych projektów graficznych, przygotowanych w przestrzeni barw RGB. Niestety taki wariant kolorystyczny może sprawić, że kolory wydruku będą dla Was zaskoczeniem. RBG, czyli Red (czerwony), Blue (niebieski), Green (zielony) to model, który wykorzystują do oddawania barw sprzęty elektroniczne takie jak monitory, które emitują światło. Dlatego właśnie w RGB przygotowywane są grafiki, które będą udostępniane cyfrowo – na stronach internetowych czy w mailingu. Problem polega na tym, że drukarki pracują w przestrzeni CMYK i nakładają na siebie te właśnie kolory dając pożądany efekt na papierze czy banerze. Te podłoża nie emitują światła, odbijają je. Jeżeli prześlemy do drukarki grafikę w RGB kolory mogą znacznie różnić się od tych widzianych na monitorze. Składowe palety CMYK łączy się w stosunku procentowym, od 0% do 100% dla każdego koloru. Tworzenie projektów do druku od razu w odpowiedniej przestrzeni barw pozwala na zaoszczędzenie czasu, pieniędzy i rozczarowań.

Odwzorowanie koloru jest szczególnie ważne przy druku logotypów – kolor jest taką samą jego częścią, jak litery i kształty. Jeśli dysponujesz księgą znaku, z pewnością są tam podane odpowiednie proporcje mieszania barw. Zachęcamy do trzymania się tych proporcji i podawania ich grafikom przygotowującym projekty materiałów reklamowych.

Także podsumowując:

CMYK – materiały do druku

RGB – materiały do reklam np. online

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *