Dla większości użytkowników komputera i jego podstawowych programów czcionka to styl pisma jakiego można użyć w Wordzie, Excelu czy nawet w Photoshopie. Jakie zdziwienie rysuje się na twarzach naszych klientów, kiedy rozpoczynamy rozmowę na temat zastosowania odpowiedniego kroju pisma w materiałach reklamowych. No właśnie, bo dla nas czcionka to niewielki metalowy element, w którym odlana jest litera – to, czym posługiwał się Gutenberg i to, czym zakończone są skaczące pręciki w maszynie do pisania.

471ac6a1-a0c6-48ce-8a4c-aa740bdc58e3

Błąd użycia w tym przypadku najprawdopodobniej wynika z nieprecyzyjnego tłumaczenia frazy ‘font’ w anglojęzycznych wersjach programów, na polskie słówko ‘czcionka’. Przekład ten został zaakceptowany i od lat jest powielany w coraz nowszych wersjach programów. To, co zawiera się w menu opcji ‘czcionka’ powinno być nazywane krojem pisma, czyli tym, co składa się na jego kształt i wygląd. Nie chcąc mieszać czytelnikom jeszcze bardziej w głowach, wspomnę tylko, że w słownictwie reklamowców, edytorów i grafików pojawia się także rzeczownik ‘font’ w języku polskim używany jako określenie cyfrowego zestawu danych na temat danego kroju pisma.

Nie chcemy zmieniać świata i zawracać kijem Wisły. Zwracamy tylko uwagę. Określenie ‘czcionka’ w odniesieniu do kroju pisma upowszechniło się i zakodowało na tyle w codziennym użyciu, że stał się to proces raczej nieodwracalny…

unnamed

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *